: ספר ׳©׳ ׳” ׳” ׳›׳•׳× ׳— ׳§ ׳“ סימן קטו



הקודם  הבא 

מלובשים מלבושי מודערן אי עוברים משום ובחוקותיהם לא תלכו

עוד להנ"ל

ב) ובדבר שאלתו על החליפות (סוטס בלע"ז) שלובשים קצרים כדרך הנקראים מאדערן וכנפי המלבוש עגולים ולא מרובעים אי יש בהם משום איסור של ובחוקותיהם, הנה שאלה זו מסובכת היא מאד ואי אפשר לפתרה בדרך אחד כי דין זה תלוי בתנאים במקום ובזמן ובכוונת ישראל ובכוונת עכו"ם יש מקום שאסור ויש מקום שמותר ויש שמותר לאחד ואסור לשני ואסור לזה ומותר לשני ויש זמן שאסור ויש זמן שמותר הכלל שצריך לזה כמה תנאים.

והנה המהרי"ק שהבאתי לעיל כתב דחוקת הגוי תלוי בב` טעמים מה שנהגו הגוים משום חק אסור ומשום פריצות נמי אסור והנה ודאי כי דבר זה נשתנה לפי המקום והזמן ועיין רמ"א יו"ד סי` קע"ח לענין מלבושים בשם מהרי"ק דאסור לבני ישראל לצאת בהם והפמ"א ח"ב סי` קכ"ב אוסר ללבוש בגדים לבנים בזמן הזה ועיין מרכבת המשנה שם ובקובץ תורה מציון שנה ה` חוברת ב` הביא בשם הגאון ר` יצחק אלחנן באיש שעשה בגדי חתונה לבנו והמה של משי אדום יקרים מאד אם רשאי ללבשן מכח דברי מהרי"ק ורמ"א הנ"ל והשיב דבזה"ז שאין דרך עכו"ם ללבוש בגדים אדומים דוקא אין זה חוקת הגוי ומותר לישראל ללובשן (אף כי אני קבלתי מאבותי ורבותי ז"ל דגם בזמן הזה עד היום בנות ישראל מקפידין שלא ללבוש בגדים אדומים) ועט"ז שהכלל הוא שיש לישראל להבדיל מהם מה לי כך ומה לי כך כי המדינות חלוקות במנהגם בזה וכ"כ המנ"ח ומוסכם מכל הפוסקים וממילא ליכא לפסוק בזה על הכלל אלא על כל פרט.

והנה בשו"ת טוטו"ד קמא יו"ד סי` קפ"ח האריך לברר שישראל מחוייבים להיות מצוינים במלבושיהם ודבר זה כתוב בתורה שנוי בנביאים ומשולש בכתובים ואותן הלובשין במלבושי עכו"ם מפני שרוצים לדמות לנכרים דינם כמומרים ונחשבים כעכו"ם ע"ש ועיין שו"ת אמרי אש חיו"ד סי` נ"ה והנראה דהחמירו מאד בדבר זה אלא דמ"מ אף הם לא החמירו אלא ברוצה להתדמות להם אבל כשלובש מלבוש שלובשים ישראלים ועכו"ם ואינו רוצה להתדמות להם אלא משום המאדע שלובשים בעונ"ה אף שאין בזה ממדת חסידות לא מיניה ולא מקצתיה מ"מ אין בו משום ובחוקותיהם אלא הוא ענין של שחץ ככל הענינים של המאדע בלע"ז אבל אין בענין של מאדע דין דבחוקותיהם וכמו שדייק מהרי"ק הנ"ל מלשון הרמב"ם ז"ל שכתב ולא ילבש במלבוש המיוחד להם ולא כתב במלבוש הדומה להם שלא נאסר אלא במלבוש שכבר נתיחד להם ופירשו ישראלים ממנו מפני צניעותן או ד"א אז כשלבשו הישראלי נראה כדומה להם ונמשך אחריהם אבל כשאינו מלבוש המיוחד להם ע"ד זה אין ישראל חייב להשתנות כלל ע"ש.

ובשו"ת בית שערים למרן כק"ז יו"ד סי` רל"ו כתב ג"כ כעין זה וז"ל דדוקא אם כבר נהגו הגויים מקדם ולא ישראל רק אדרבה פרשו ישראל מזה וא"כ מינייהו ילפינן אז אסור משום ובחוקותיהם אבל אם התחילו בזה נכרים וישראלים בפ"א דלא מינייהו ילפינן לא כדאמרינן סנהדרין נ"ב והביא הר"ן בשם י"מ לפי שהתורה קדמה להם והגם שהר"ן הקשה ע"ז שבכל דבר י"ל שלא קדמו הם ולכן פי` דאין אוסר אלא בדבר שהוא חוקה בלא טעם ואין לו מבא בדרכי הטבע מ"מ ממהרי"ק נראה דבעי דתרווייהו איתנהו ביה דבר שהוא חק בלי טעם אסור אפילו לא קדמו הם ודבר שאינו חק אינו אסור אלא אם קדמו הנכרים ומרן ז"ל הביא שם מה שכתב היעב"ץ בסידור שלו דיני ט"ב חלון ז` שבעוה"ר בכל המאדעס היהודים קודמין ע"ש וא"כ כל דבר שאינו אלא משום מאדע אין בו משום ובחוקותיהם.

ועוד בו שהרי כ` הב"ח דמשוה"כ התירו לקרובי מלכות משום דבחוקותיהם לא תלכו לא משמע אלא שרוצה להתדמות להם ולנהוג כמותם שנראה שמודה לדתם אבל מי שאין דעתו להתדמות להם אלא שצריך ללבוש במלבושיהם ולדמות להם כדי שלא יהא גנאי אם לא ידמה להם זה לא אסרה תורה ובספר שערי דעה כתב שגם ב"י כיון לזה בתי` א` וא"כ בנידון דידן נמי ודאי אין מכוונין רק כדי שלא יהיה להם גנאי אם ילבשו מלבושים ארוכים וליכא איסור. אלא דמ"מ אותן שלובשים מלבושים ארוכים משום צניעות ואח"כ משנים להתדמות להם ודאי יש בו כה"ג משום ובחוקותיהם אבל כ"ז קשה להבחין ותלוי בכוונה כמובן וגם תלוי במקום ובזמן והאדם וכמו שכתבתי לעיל. ואף שלא יצא מידי דחסידותא בזה מ"מ ידי חוקותיהם נמי לא עבר.

עוד זאת למודעי אני צריך דהמהרי"ק כתב בתשובה פ"ח הנ"ל דודאי אין איסור ללבוש אלא כל מלבושי עכו"ם דאז עושה להתדמות להם אבל כל שלא לבש אפילו רק מלבוש אחד שלא כהם כבר לא עבר אחוקותיהם ודבריו מוכרחים והגע עצמך דאל"כ איך מותר לקנות נעלים בחנות שהולכים בהם עכו"ם וישראל ובזה ודאי רובא דרוב דעולם אינם מקפידים וכן קונים מכנסים וחלוקים ועוד ואין פוצה פה ומצפצף וע"כ דכל שנמצא איזה שינוי כבר ניכר שהוא יהודי ואינו רוצה להתדמות להם לא איכפת לן בשאר מלבושים. ומ"מ כל מה שאפשר לתקן ודאי חיוב לתקן, ולכן אומר אני דאפילו אותם הלובשים מלבושים כאלו מ"מ צריך לתקן הכפתורים והלולאות שיהיו מימין לשמאל היפוך ממה שעושים העכו"ם ובזה ודאי יראה בעצמו שאינו רוצה להתדמות להם ויוצא ידי חובתו וזה לפענ"ד מחויב לעשות לבד מה שידוע בזה ליודעי חן שצריך לגבר ימין על שמאל היפוך מעכו"ם והוא גורם בעונ"ה לכמה רעות ולאריכת הגלות מה שמוסיפין כח לשמאל ומגברים על הימין ומאד ראוי לזהר בזה.

ומה שכתב משום הכנפים שהם עגולים הנה בזה יש חלוקי דעות וכמה גדולים שלפנינו דקדקו דוקא שיהיו להם קרנות עגולות משום חשש חיוב ציצית ולכן גם בזה שב ואל תעשה עדיף אף שודאי ממדת חסידות ויראה וענוה לכל בני ישראל שיהיה להם מלבושי כבוד מצוינים מן העכו"ם וכל המקדש עצמו מעט מקדשים אותו הרבה מן השמים אבל פוק חזי מאי עמא דבר וכגון זה ח"ו להוציא לע"ז על קדושי עמינו וגם בדורות שלפנינו היו כמה מדינות שהלכו במלבושים קצרים ואילו הי` איסור בדבר היינו צריכים למשכן נפשינו בעדם ודי בזה.

הקודם  הבא 

מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations